Afgelopen maandag heeft de voorzitter van de wijkvereniging samen met twee wijkbewoners met wethouder Strijk gesproken over de blauwe zone.
Het goede nieuws is dat de wethouder en ook zijn beleidsmedewerker niet langer lijken vast te houden aan het volledig uitdienen van 'het experiment' van twee jaar. Zij zien dat de situatie die is ontstaan na het instellen van de blauwe zone op veel plaatsen tot een onhoudbare situatie heeft geleid en dat op korte termijn actie nodig is.
Volgende vraag: wat nu?
De wethouder werkt aan een beleidsnotitie die zal worden voorgelegd aan de Raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid. Als ik het goed begrepen heb, geeft hij daarin een schets van de gevolgen van het instellen van de blauwe zone. De Raadscommissie komt ergens eind november/begin december bij elkaar. Wijkvereniging en buurtbewoners worden van harte uitgenodigd om daar 'in te spreken' en te vertellen over de huidige parkeersituatie.
Hopelijk vindt ook de Raadscommissie dat er wat aan moet gebeuren en mag de wethouder verder actie ondernemen. Dan is natuurlijk de vraag: welke maatregelen?
Mijn voorkeur: de blauwe zone uitbreiden tot aan het Kanaal. Dat is een natuurlijke grens. Veel wijkbewoners en ook de wijkvereniging zien dit als een goede oplossing. De wethouder en zijn beleidsmedewerker lijken over deze maatregel echter nog niet heel erg enthousiast te zijn. Gezocht wordt naar 'kleinere' tussenoplossingen die wellicht in ieder geval de acute overlast beperken. Mijn vrees is dat met het uitproberen van al deze 'kleinere' tussenoplossingen het hele komende jaar gevuld kan worden. Uiteindelijk zal dan toch de conclusie moeten worden getrokken dat al die maatregelen niet werken en de problemen voortduren.
En ja, wat dan? Toch afschaffen blauwe zone? Of toch uitbreiden? Of misschien nog iets heel anders en was dit slechts een vervelend voorproefje?
U mag het zeggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten