Zoeken in deze blog

vrijdag 14 december 2012

Op bezoek bij de Raadscommissie


Donderdag 13 december werd de brief van Wethouder Strijk over de stand van zaken Blauwe Zone besproken in de Raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid. Ik heb gebruik gemaakt van de mogelijkheid voor burgers om in te spreken. Hieronder vindt u mijn betoog. In het weekend zal ik verslag doen van onze avond bij deze commissie.

Als u de insprekers en beraadslagingen zelf wilt afluisteren kan dat op: http://leiden.raadsinformatie.nl/notucastOD/preverg/30847/h264#agendaItem617477
U kunt dan klikken op agendapunt 13 over de Blauwe Zone.

---------------------------------

Aan de leden van de
Raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid


Datum:                    13 december 2012
Onderwerp:             proef blauwe zone Burgemeesters- en Professorenwijk




Geachte Commissie,

Mijn naam is Regine en ik woon aan de Van den Brandelerkade in de Burgemeesters- en Professorenwijk. Ik woon in de zone vrij parkeren, net buiten de blauwe zone.

Toen ik vanmorgen vanuit mijn werkkamer naar buiten keek, telde ik in ons deel van de straat 20 geparkeerde auto’s.[1] Aan de overkant, aan de Lorentzkade, in de blauwe zone, staan in hetzelfde deel van de straat 4 geparkeerde auto’s.[2]

Dit beeld is exemplarisch voor wat de instelling van de blauwe zone teweeg heeft gebracht: de blauwe zone is verworden tot een ‘Walhalla van de jaren 50” zoals een buurtgenoot van mij het uitdrukte. Veel ruimte, weinig auto’s. Net buiten de blauwe zone barsten de straten uit hun voegen. Het zijn overvolle parkeerterreinen geworden. U hebt het op mijn blog kunnen zien.

De Wethouder is inmiddels tot de conclusie gekomen dat hij zijn ogen niet langer kan sluiten voor de ontstane parkeerproblematiek. Hij heeft u daarvan verslag gedaan in zijn brief van een maand geleden.

Dan zou je verwachten dat hij ook deugdelijke maatregelen voorstelt. Maar dat gebeurt niet. De tussentijdse maatregelen en voorstellen waar de Wethouder aan denkt, werken niet. Er waren 327 werknemersvergunningen beschikbaar. Deze zijn bedoeld voor werknemers in de binnenstad. Er zijn er maar 40 aangevraagd. Want zo’n vergunning kost 380 euro per jaar. Sinds kort kunnen bedrijven en instellingen in de blauwe zone ook een vergunning voor die blauwe zone krijgen: mijn kapper is er blij mee, maar bij mij in de straat is er niets veranderd.

De reden dat deze maatregelen niet werken, is duidelijk. Elke vrijgekomen plaats in een ‘vrije’ straat die direct grenst aan de blauwe zone, wordt onmiddellijk ingenomen door een categorie ‘vreemdparkeerder’ die geen gebruik kan of wil maken van deze tussenoplossingen.

Want wie zijn nu die ‘vreemdparkeerders’? Dat zijn werknemers uit de binnenstad, bewoners van de binnenstad, studenten, forenzen, winkelend publiek, personen die zeer langdurig hun klassieker of tweede/derde auto stallen, personen die kapotte auto’s stallen, toeristen, bedrijfsauto’s, auto’s van buitenlandse klusbedrijven et cetera. 

De kern van het probleem is dat niemand wil betalen om te parkeren. Zolang er een bereikbaar gratis alternatief is, zal men daar parkeren. En de straten direct grenzend aan de blauwe zone zijn zo’n gratis alternatief voor iedereen die in de binnenstad moet zijn.

De parkeeroverlast kan worden opgelost door de begrenzing van de blauwe zone in de Burgemeesters- en Professorenwijk op te rekken. De grens moet zodanig worden getrokken, dat parkeren in aangrenzende gebieden met vrij parkeren geen reëel alternatief is voor mensen die in de binnenstad moeten zijn. Daarom is het Kanaal een logische en duidelijke grens en moet de blauwe zone tot aan het Kanaal worden uitgebreid.

De Wethouder schrijft echter dat hij de proef met de blauwe zone in de huidige vorm en begrenzing niet voortijdig wil beëindigen. Dit standpunt is onbegrijpelijk.

De proef is bedoeld om te onderzoeken wat de gevolgen van de maatregel zijn. Inmiddels zijn de gevolgen van de proef met de blauwe zone meer dan duidelijk. Er is geen enkele reden om deze zeer ongewenste situatie nog een heel jaar, of als wij de Wethouder goed begrijpen, zelfs nog langer te laten voortduren!

De politiek moet nu knopen doorhakken en de begrenzing van de blauwe zone van de Burgemeesters- en Professorenwijk op zo kort mogelijke termijn uitbreiden tot aan het Kanaal. Hopelijk heeft u de moed en de wil om dit in gang te zetten.

RS



[1] Het deel tussen de Thorbeckestraat en de Tiboel Siegenbeekstraat.
[2] Het deel tussen de Zeemanlaan en de Kapteynstraat.

Geen opmerkingen: