Eén van de doelstellingen van deze blog is om aan de verantwoordelijken bij de Gemeente Leiden te laten zien wat er in onze straten gebeurt. Daarom heb ik wethouder Robert Strijk van Financiën, Bereikbaarheid en Economie, mevrouw Greetje van Gruting, voorzitter van de Raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid, en de heer Jan Smit, verantwoordelijk voor parkeerbeleid, geattendeerd op deze blog. Zij hebben allen laten weten de blog te zullen volgen.
Verder heeft het Leidsch Dagblad afgelopen dinsdag in de krant aandacht besteed aan deze blog onder de kop 'Internetdagboek over verplaatst parkeerleed'. Daarover volgt nog een apart bericht.
Binnen de wijk zijn er initiatieven van diverse wijkbewoners in de strijd tegen de parkeeroverlast. Wij houden elkaar van ontwikkelingen op de hoogte. Eén van deze initiatieven is de blog-en discussiegroep stopbzb-leiden.
Zelf houd ik verder de voorzitter van de Wijkvereniging op de hoogte van relevante berichten die ik ontvang.
Om te laten zien wat er leeft, heb ik onderstaande e-mail wisseling opgenomen. Daarbij liet wijkbewoner Cas (initiator van de discussiegroep stopbzb-leiden) aan mij weten, dat hij al meerdere brieven en e-mails aan de Gemeente heeft geschreven, maar daarop tot nu toe nog geen enkel antwoord heeft ontvangen. Uiteraard is dat zeer frustrerend en zijn e-mail aan de heer J. Smit spreekt dan ook boekdelen, evenals de e-mail van wijkbewoner Hans.
Mijn e-mail van 5 februari aan de heer J. Smit:
Van: Stop Parkeeroverlast! <stop.parkeeroverlast@gmail.com>
Datum: 5 februari 2012 13:57
Onderwerp: Parkeeroverlast Professoren- en Burgemeesterswijk
Aan: j.smit@leiden.nl
Cc: stopbzb-leiden@googlegroups.com
Geachte heer Smit,
Sinds de invoering van de blauwe zone op 1 januari 2012, is de parkeeroverlast in de Professoren- en Burgemeesterswijk in de straten met vrij parkeren echt buiten alle proporties.
Verhalen en foto's van de overlast staan op bijgaande blog: parkeeroverlast.blogspot.com
Ik nodig u van harte uit deze blog regelmatig te bekijken. Hopelijk maken deze foto's en verhalen duidelijk wat er op dit moment in onze straten gebeurt. Er kan geen andere conclusie zijn, dan dat de invoering van de blauwe zone geen oplossing is voor de parkeerproblemen van de stad.
Wij hopen dat de gemeente op korte termijn stappen zal ondernemen om de overlast weg te nemen.
Met vriendelijke groet,
Regine (...)
Antwoord van de heer J. Smit op 9 februari 2012
Van: "Smit, Jan" <J.Smit@leiden.nl>
Datum: 9 februari 2012 12:17:48 GMT+01:00
Aan: <stop.parkeeroverlast@gmail.com>
Geachte mevrouw (...),
Mijn dank voor uw e-mail. Het betreft een experiment en het is goed om te weten hoe de mensen binnen en buiten de zone het parkeren ervaren. Wij zullen hier zeker gebruik van maken.
Het college is zich bewust van het feit dat door de invoering van restrictie in het ene gebied, het aanliggende gebied een probleem kan krijgen. Om te bepalen of en waar dit eventueel gebeurt en in welke mate, zullen tellingen gehouden worden. Uitgangspunt is dat de grenzen zo blijven gedurende het experiment. Mocht echter uit de tellingen en klachten van bewoners blijken dat er grote problemen ontstaan voor de leefbaarheid in de omliggende buurt, kan het college overwegen de zone uit te breiden. In maart van het vorige jaar is er een 0-meting gehouden (situatie voor de blauwe zone). Over 4 á 5 maanden zal de na-meting plaatsvinden. Momenteel worden alle klachten verzameld en is er regelmatig overleg met de wethouder. Vooralsnog is het onwaarschijnlijk dat er binnen zeer korte termijn een procedure gestart zal worden om de begrenzing van de zones aan te passen.
Goed om te melden is, dat fout parkeren gehandhaafd kan worden. Mocht u dit signaleren, kunt u de politie (wijkagent) of de afdeling Handhaving van de gemeente benaderen.
Met vriendelijke groet,
Jan Smit
Reactie d.d. 9 februari 2012 van wijkbewoner Cas op bovenstaande e-mail J. Smit
Van: Cas (...)
Datum: 9 februari 2012 20:31
Onderwerp: RE: E-mail van J. Smit
Aan: "j.smit@leiden.nl" <j.smit@leiden.nl>, "sleutel@leiden.nl" <sleutel@leiden.nl>
Cc: "stop.parkeeroverlast@gmail.com" <stop.parkeeroverlast@gmail.com>, "stopbzb-leiden@googlegroups.com" <stopbzb-leiden@googlegroups.com>, "stadsredactie@leidschdagblad.nl" <stadsredactie@leidschdagblad.nl>
Geachte heer Smit,
Ik probeer in deze email aan u mijn woede over onderstaande reactie (Regine: Cas verwijst naar de e-mail van Smit die ik hierboven heb weergegeven en die ik ter info had doorgestuurd naar de discussiegroep stop-bzb-leiden) te onderdrukken, maar dat zal me zeker niet geheel lukken. Wat mij, en mijn buurgenoten zeer ernstig dwars zit wordt door uw reactie tot razernij opgestookt:
· Uw “experiment” verziekt hier het woongenot en leidt tot hoogst onaangename en zelfs gevaarlijke situaties.
· Als het experiment er toe dient te weten te komen hoe mensen er hier over denken kunt u er morgen mee stoppen. Waar de straten nu helemaal leeg zijn vindt iedereen het geweldig, waar de buurt nu kapot geparkeerd wordt krijgen de bewoners wraakneigingen op het schots en scheef geparkeerde blik en de stadsbestuurders die dit ondanks alle waarschuwingen in hebben verzonnen en doorgedrukt (en nu net doen of het allemaal legitiem onderzoek is). Daar hoef je geen maanden voor verder te experimenteren.
· Fijn dat er een “nul-meting” heeft plaatsgevonden. Kunt u ons ook melden welke de criteria zijn die van tevoren zijn vastgesteld om te bepalen of het experiment is geslaagd? Zo ja, dan wil ik die weten. Ik weet zeker dat dít nooit het bedoelde resultaat kan zijn geweest!
· De bewoners van de getroffen gebieden van uw experiment zijn het na ruim een maand méér dan zat en worden blijkens uw email duidelijk niet serieus genomen.
Als mij vóór 1 maart 2012 namens de gemeente niet haarscherp duidelijk wordt gemaakt dat dit experiment op heel korte termijn in goede banen wordt geleid of wordt gestopt, ga ik samen met mijn buurtgenoten civielrechtelijke en bestuursrechtelijk stappen nemen. En dit is geen loos dreigement!! Een verantwoordelijk gemeentebestuur experimenteert niet naar willekeur en zonder redelijk doel met de veiligheid en het welbevinden van haar inwoners en doet herhalende en gefundeerde klachten niet af met een briefje dat ze over een paar maanden nog wel eens gaan tellen of het allemaal wel zo erg is.
In wacht samen met mijn buurtgenoten op uw héél spoedige (re)actie. Excuses nogmaals voor de toonzetting, dit is zeker niet mijn gewoonte, maar wij zijn hier echt rázend over en dat moet nu maar eens goed duidelijk zijn!
Hoogachtend,
Mr. C.(...)
Roodenburgerstraat
(...)
Reactie d.d. 9 februari 2012 van wijkbewoner Hans op bovenstaande e-mail J. Smit
Hans (...)
22:39 (12 uren geleden)
aan j.smit, stopbzb-leiden, Cas, sleutel, stop.parkeerov., stadsredactie
Geachte heer Smit,
Bij de reactie van de heer R(...) kan ik me voor 100% aansluiten.
Uw reactie uit de ivoren toren is uitermate stuitend; u geeft er blijk van uw ogen volledig te sluiten voor de gevolgen die uw experiment heeft voor de leefbaarheid van een woonwijk. Het is een experiment omwille van het experiment.
In de toelichting bij de besluiten over dit blauwe zone experiment wordt vermeld dat het onder meer een betere benutting van de parkeerplaatsen beoogt. Inmiddels kan een blind paard vaststellen dat dit op geen enkele wijze wordt gerealiseerd. Uw opmerking dat over een maand of 4 á 5 zal worden bezien of de doelstellingen van het plan worden gerealiseerd, raken dan ook kant nog wal. U zou zelf vrij eenvoudig kunnen vaststellen, domweg door eens te komen kijken, dat de blauwe parkeerplaatsen vrijwel onbenut blijven; de auto's wijken uit naar de andere straten.
Zelfs op de drukke zaterdagmiddag blijft bijvoorbeeld de blauw gemaakte "waterzijde" van de Cronensteinkade vrijwel leeg. Zo kunnen er vele plekken worden genoemd. Hoe dit past in uw doelstelling om de beschikbare parkeerplaatsen beter te benutten, mag Joost weten.
Iedere dag kan ook worden geconstateerd dat forensen hun auto's in de straten zoals de Van den Brandelerkade en de Roodenburgerstraat parkeren, en vervolgens hun vouwfietsjes uitladen om naar de stad te pendelen. Er is geen hogere wiskunde voor nodig om te concluderen dat hiermee het paard achter de wagen wordt gespannen. De parkeerders waar het om te doen is, hebben geen enkele last van uw beleid. De overlast wordt afgewenteld op de wijkbewoners die part noch deel hebben aan de parkeerproblematiek van deze scheefparkeerders. De kern van de problematiek is het onvermogen van de Gemeente passende parkeerplaatsen aan forensen en andere stadsbezoekers aan te bieden.
Daar komt nog bij dat ook wijkbewoners uit de blauwe zone zélf hun auto's bij voorkeur parkeren in de niet-blauwe straten. Bijgaand een foto van een auto die sinds de invoering van de blauwe zone permanent aan de Van den Brandelerkade wordt geparkeerd. Niet voor een uurtje, maar weken achtereen en 24/7. De eigenaar van deze auto is hierop aangesproken, maar deze bewoner van de Zeemanlaan kiest ervoor géén vergunning aan te vragen en gebruik te maken van de niet-blauwe parkeervoorziening. Wellicht ten overvloede: als bewoner van de Van den Brandelerkade kan ik niet voor kiezen wél een vergunning aanvragen om mijn auto aan de Zeemanlaan te parkeren.
Ik merk ook dat dit gedrag, waar kennelijk formeel niets aan kan worden gedaan en in elk geval klaarblijkelijk van Gemeentewege niets aan wórdt gedaan, tot agressie leidt. De machteloosheid, gevoegd bij de stompzinnigheid van dit experiment en de hautaine reactie op de klachten die van vele kanten worden geuit, gaan onvermijdelijk leiden tot acties in deze buurt. U mag mij uitleggen wat ermee is gewonnen als de inwoners van een wijk waarin nooit van enige agressie of, zoals nu, onverholen woede sprake is geweest, zó worden getergd.
Bij de bestuursrechtelijke en civiele acties van de heer R(...) zal ik me dan ook "van harte" aansluiten.
Hoogachtend,
mr. J.(...)
1 opmerking:
Wij sluiten ons helemaal aan bij bovenstaande brieven van buurtbewoners. De kern van het probleem - het onvermogen van de gemeente om forensen/bezoekers goede parkeervoorzieningen te bieden - moet worden aangepakt!
Wij zullen ook zelf in de pen klimmen om een brief aan de gemeente te sturen.
Een reactie posten