Tot nu toe heb ik nog geen rationele argumenten gehoord waarom de proef met de blauwe zone op de manier zoals die nu is ingevoerd, geslaagd zou zijn.
Wel emotionele argumenten, zoals: die mensen in de Burgemeesterswijk hebben allemaal twee auto's, ze golfen, zij racen met zijn allen door De Sitterlaan, zij wonen toch wel erg mooi daar in die wijk en al die geneugten moeten nu maar eens flink afgestraft worden met grote hoeveelheden blik voor de deur. Eindelijk gerechtigdheid! En daar mogen ze dan vooral niets van zeggen, want ze hebben het al goed genoeg.
Volgens mij heeft dit niets meer te maken met parkeerbeleid, maar met andere sentimenten.....
|
21-2-2012 - Plein voor de St. Petruskerk aan de Lammenschansweg - blauwe zone |
|
21-2-2012 - Plein voor de St. Petruskerk aan de Lammenschansweg - blauwe zone |
|
21-2-2012 - Cronesteinkade - blauwe zone |
|
21-2-2012 - Van den Brandelerkade - zone vrij parkeren |
|
21-2-2012 - Roodenburgerstraat - zone vrij parkeren |
4 opmerkingen:
Open brief aan de bewoners buiten de blauwe parkeerzone.
Geachte bewoners,
Vanuit mijn positie als ondernemer in de binnenstad van Leiden begrijp ik dat het voor de aanwonenden vervelend is dat een aantal straten buiten de 'blauwe zone' door de gemeente tot gebied is bestempeld waar vrij geparkeerd mag worden. Hierdoor worden de aanwonenden zowel in hun uitzicht als in de mogelijkheid hun auto voor de deur te parkeren beperkt.
Als ondernemers hebben wij ons met hand en tand verzet tegen de invoering van de 'blauwe zone'. Wij zagen dit niet alleen als een beperking van de, nu reeds slechte, bereikbaarheid van het centrum van Leiden maar eveneens als een inperking van onze eigen vrijheid om met de auto naar het werk te komen. Ons verzoek om een goed alternatief te bieden voor de parkeerproblematiek is door de gemeente tot nu toe niet gehonoreerd en daardoor worden ondernemers in het centrum dubbel getroffen door deze maatregel. De gemeente Leiden beseft niet dat het verschuiven van het probleem niet het oplossen van het probleem is.
Daarnaast is het verstandig eens een blik over de eigen heg te werpen. Wij wonen met z'n allen in een dichtbevolkt land. Een land waar het bovendien ondertussen de norm is dat ieder huishouden twee of meer auto's bezit. Al het daarbijbehorende blik brengt in iedere stad overlast met zich mee hetgeen vervelend is voor de bewoners. Dat betekent wel dat we met z'n allen een beetje inschikkelijk moeten zijn. Gelukkig staan er tegenover 'wonen in de stad' ook hele goede dingen, cultuur, sport & recreatie, winkelen etc. die de parkeerproblematiek dragelijk maken.
Als de volgende keer uw parkeerplekje wordt ingenomen door iemand die in het centrum werkt. Ga er echter dan vanuit dat diegene dat doet omdat ie daar z'n boterhammetje moet verdienen en er daarbij ook voor zorgt dat het centrum van Leiden aantrekkelijk is voor bezoekers. Iemand die ook baalt van de situatie maar bij de gemeente Leiden nul op rekest heeft gekregen. Als ondernemers hebben wij een aanmerkelijk belang bij een goede oplossing. De enige manier om tot een oplossing van deze parkeerproblematiek te komen is om de gemeente aan te sporen om te zoeken naar extra parkeerplekken (bijv. ondernemersvergunningen voor de Lammenschansweg en/of Cronesteinkade) en daarmee een voor alle betrokkenen acceptabele oplossing te vinden.
Met vriendelijke groet,
M.J.M. van Adrichem
Ondernemer in Leiden
Vanmiddag fietste ik per toeval over de brug (sitterlaan/burggravenlaan) dacht zal eens even kijken of het nou echt echt vol staat als de bewoners zeggen. Tot mijn grote verbazing had ik wel tien auto's kunnen parkeren tussen de burggravenlaan en de Mey van streefkerkstraat. Daar horen we u niet over. Het viel mij ruze mee daar worden dan per toeval geen foto's van gemaakt. Helaas had ik ook geen toestel bij me als bewijs. Maar kunnen we nu al spreken of een proef geslaagd is ja of nee na nog geen twee maanden? Vind het een beetje voorbarig. Ben het wel eens met het feit dat de halve Lammenschansweg leeg is. Hier zouden best plekken voor ondernemers gemaakt kunnen worden voor de Petruskerk bijvoorbeeld. En het is geen kift of iets dergelijks dat er mensen klagen over het feit dat er auto;s over de sitterlaan racen. En ook zeker niet de kift over hoe mooi jullie wonen. Wij wonen ook mooi (zou nooit jullie OZB willen betalen). Maar denken jullie nu echt dat de heer Jan Smit binnen twee maanden al beslissingen kan nemen. Het heeft verdorie drie jaar geduurd voordat eindelijk die lelijke blauwe strepen door de straat getrokken zijn. En het heeft drie jaar geduurd omdat er een heleboel bewoners zijn geweest die iedere keer maar bezwaar gingen maken. Bundel alles de aankomende maanden maak er een mooi boekwerk van. Verzamel handtekeningen en overhandig dat. En volgens mij is het ook helemaal niet goed voor jullie gestel om je zo druk te maken. Carpe Diem en alles komt goed. Maar het heeft de tijd nodig. Met vriendelijke groet,
Mevrouw Bakker
@ Mevrouw Bakker: aan die kant van de straat hebben ze inderdaad profijt van de schoolvakanties deze week. Ben bang dat het er na de vakanties weer heel anders uit ziet, maar hoop met u dat alles goed komt :-)
Ja, die voorjaarsvakantie! Dat scheelt! Want al die bewoners met 2 auto's gaan uiteindelijk toch met 1 auto naar het skigebied! De andere auto past op het huis en dan zijn er wel plekken vrij. (daarmee formuleren we bijna de oplossing...)
De ondernemersvergunning waar eerder over gesproken werd, betreft ca. 47 auto's en is bestemd voor werknemers en kennelijk niet voor zzp-ers, want die kunnen geen werkgeversverklaring overleggen.
Er zullen 2 maatregelen genomen moeten worden: Blauw uitbreiden voor de gehele profburgwijk (om inderdaad te kunnen genieten van je woonomgeving tegen hoge OZB lasten) én voldoende parkeergelegenheid aan de periferie van Leiden! Hier is een grote rol neergelegd voor Chris Verplancke met Stadsparkeren Leiden! En voor Robert Strijk teneinde de werknemers / ondernemers van buiten Leiden te motiveren om van deze dienst gebruik te maken tegen een schappelijk tarief!
Een reactie posten