Zoeken in deze blog

zaterdag 17 maart 2012

Brief van Wethouder Strijk aan Raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid

Van een buurvrouw ontving ik onderstaande brief van Wethouder Strijk aan de Raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid. De brief ligt op het Stadhuis ter inzage. Ik heb de brief niet op de website van de Gemeente Leiden kunnen vinden. De brief is geagendeerd voor de vergadering van de Raadscommissie van 29 maart aanstaande.

Eén van de dingen die mij opvalt, is dat in de brief met geen woord wordt gerept over het enorme contrast tussen de blauwe wijken en de vrije wijken. Dit contrast is nog veel groter dan de verschillen binnen de wijk vóór instelling van de blauwe zone.

Om de bezwaren van bewoners in de vrije zone te weerleggen, zegt de Wethouder dat 'de openbare ruimte nu eenmaal geen privé parkeerruimte' kent. 

Maar voor veel bewoners in de blauwe zone is deze situatie juist wel gecreëerd. Daar heeft men feitelijk het genot van privé parkeerruimte en kunnen de auto's gewoon voor de deur worden geparkeerd. Sterker nog, er staan nauwelijks 'vreemdparkeerders' in de blauwe straten. Tientallen parkeerplaatsen blijven onbenut. Zeker dieper in de blauwe zone parkeert werkelijk niemand met een blauwe schijf.

Waarom wordt van bewoners in de vrije zone verwacht niet te mopperen over een overvolle straat, met auto's op stoepen en kruispunten, met auto's die soms volledig in de groenzone staan geparkeerd, terwijl bewoners om de hoek genieten van het privilege van eigen parkeerplaatsen en een halflege straat? 

Deze scheve verdeling in de opvang van vreemdparkeerders is iets wat veel bewoners in de vrije zone als zeer onrechtvaardig ervaren. Jammer dat de Wethouder hierover niets schrijft in zijn brief.

PS: op de blog kan ik geen PDF plaatsen. Als u een PDF wilt ontvangen van de brief van de Wethouder, stuur dan een e-mail naar stop.parkeeroverlast@gmail.com







1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Regine,
Wij wonen in de blauwe zonde. Deze is echter niet zaligmakend. Ik heb bijvoorbeeld zaterdagavond jongstleden 45 minuten moeten rondrijden om een parkeerplek te kunnen bemachtigen. Sinds de blauwe zonde van toepassing is heb ik geen controleur gezien en zijn er genoeg mensen die om 16 u de wagen hier neer zetten en de schijf gewoon op 19u draaien. Dus maak je geen illusies als je denkt dat de blauwe zone een verademing zou zijn bij jullie in de straat. De parkeerdruk bij onze straat is sinds invoering alleen maar erger geworden. Ik zou daarom zeggen ga je inzetten voor 24uur per dag vergunningen ik denk dat de oplossing is.

met vriendelijk groet,
E.H.