Afgelopen maandag heeft Thomas mij gebeld en gevraagd of ik kans zag bij het gesprek aanwezig te zijn, aangezien het bestuurslid van de Wijkvereniging dat parkeren in zijn portefeuille heeft, was verhinderd. Ik heb deze uitnodiging aangenomen en kan dus nu uit eerste hand een terugkoppeling geven.
Thomas heeft een heldere samenvatting gegeven van de situatie en de gevoelens in de straten met vrij parkeren die grenzen aan de blauwe zone. Hij heeft aangegeven dat de overlast in deze straten zeer groot is en dat er nu in een relatief klein gebied wel heel erg veel gastparkeerders moeten worden opgevangen. De bewoners van de 'vrije straten' ervaren dit als een acuut probleem. Dit terwijl zeker bepaalde straten in de blauwe zone relatief leeg blijven. Daarop heb ik zelf voorbeelden uit de praktijk genoemd en een schets gegeven van de verschillende categorieën gastparkeerders die er volgens mij zijn te onderscheiden.
De Wethouder heeft begrip voor de bezwaren en gevoelens van de wijkbewoners in de 'vrije straten' en vat de geschetste problemen samen in drie hoofdpunten:
1) verkeersveiligheid en een ingrijpend veranderd straatbeeld met veel geparkeerde auto's
2) bewoners kunnen hun auto niet of moeilijk kwijt
3) mogelijk risico op polarisatie in de wijk (blauwe zone versus 'vrije zone') doordat de grens dwars door de wijk loopt
Ik heb aangegeven dat uit de reacties die op de blog verschijnen, kan worden afgeleid dat blauwe zone bewoners -begrijpelijkerwijs- bang zijn voor afschaffing van de proef, met als gevolg dat al die auto's weer voor hun deuren komen te staan. Dat ik daarom op de blog bepleit dat de blauwe zone uitgebreid moet worden tot aan het Kanaal, dat een natuurlijke grens vormt. Dan blijven ook de huidige blauwe zone bewoners gevrijwaard van overlast. Ook kan naar mijn idee op deze manier worden gestimuleerd dat de huidige gastparkeerders meer gebruik maken van de -betaalde- parkeermogelijkheden die de stad biedt en die naar ik begrijp vaak nog onbenut blijven.
Volgende vraag is dan: Wat nu? De Wethouder heeft naar aanleiding van het gesprek het volgende stappenplan voorgesteld:
- De Wethouder heeft behoefte aan feiten. Foto's en verhalen geven zeker een beeld van de situatie, maar om beleid te kunnen maken of bijstellen moet de Wethouder / de Gemeente eerst zelf de huidige situatie vaststellen.
- Daarom wordt de tussentijdse evaluatie (telling) vervroegd. Het streven is deze in april 2012 te houden in plaats van in juni/juli 2012.
- Meten is weten. Daarom is de opzet van deze tussentijdse telling van groot belang (hoe, waar, wanneer etc. wordt er geteld). Het streven is de onderzoeksopzet van de telling vóór 15 maart 2012 naar de Voorzitter van de Wijkvereniging en ook naar mij te zenden, zodat commentaar kan worden geleverd. Daarbij kunnen ook anderen in de Wijk worden geraadpleegd voor input.
- De resultaten van de tussentijdse telling worden vergeleken met de nulmeting van maart 2011. Zelf wil ik graag nog meer informatie hebben over die nulmeting van vorig jaar. Dat heb ik Jan Smit eerder al laten weten. De aanpak en resultaten van de nulmeting van maart 2011 kunnen op afspraak worden ingezien. Mijn plan is dit boekwerk als het agenda-technisch lukt volgende week samen met een wijkgenoot op het stadhuis te bekijken.
- Bij de tussentijdse evaluatie zal ook worden onderzocht in welke mate gastparkeerders gebruik maken van de 2-uur gratis parkeren die de blauwe zone biedt. Dit omdat het lijkt dat deze mogelijkheid maar zeer beperkt wordt benut.
- Als de conclusie uit de tussentijdse evaluatie is dat de parkeeroverlast in de vrije straten onaanvaardbaar is (de exacte criteria hiervoor moeten nog worden vastgesteld), dan zal eerst zoveel mogelijk naar verzachtende maatregelen worden gezocht. Welke dat zouden moeten zijn, moet nader worden uitgewerkt. Als mogelijke voorbeelden noemde de Wethouder (i) de Werknemersvergunning die per 1 maart kan worden aangevraagd door mensen die in de binnenstad werken, wat de 'vrije straten' misschien ontlast zie ook: Werknemersvergunning, (ii) het verstrekken van een ontheffing (parkeervergunning) voor de blauwe zone aan wijkbewoners die zelf net buiten de blauwe zone wonen maar door instelling daarvan moeilijker hun eigen auto kwijt kunnen (ook al begrijpt de Wethouder dat iedereen het liefst voor zijn eigen deur parkeert), (iii) meer bedrijven in de blauwe zone een ontheffing (parkeervergunning) verstrekken; daarvoor gelden nu nog redelijk strikte voorwaarden, waardoor bijvoorbeeld ZZP-ers niet altijd in aanmerking komen voor zo'n ontheffing en daarmee gedwongen worden buiten de eigen straat te parkeren. Verder deed de Wethouder uitdrukkelijk een oproep aan alle wijkbewoners om mee te denken over dit soort maatregelen die de overlast kunnen beperken.
- Als ook al deze maatregelen geen voldoende oplossing zouden bieden voor de parkeeroverlast, dan dient opnieuw politiek beraad in de Gemeenteraad plaats te vinden over de blauwe zone, bijvoorbeeld over uitbreiding van de blauwe zone tot aan het Kanaal (als bekend mijn favoriete oplossing). Dat is een complex en langdurig traject, waarvan ook de Wethouder de uitkomst niet kan voorspellen, gezien de vele belangen die in het geding zijn.
1 opmerking:
Helaas geen enkele oplossing voor mensen zoals ik, zie blog-post 14/2 "Bericht uit Leiden-Centrum"; woonachtig in het centrum; geen auto, dus geen parkeervergunning maar wel een partner uit Belgie die elk weekend langskomt en zijn auto ook ergens kwijt moet; en geen geld om elk weekend 3 dagen op de Haagweg te betalen! Kortom, ik zou graag ook in staat zijn dagkaarten te kopen voor mijn eigen zone (nu kan ik alleen 4 uurs-kaarten kopen, niet te doen voor een heel weekend!). Of anders dagkaarten moeten kunnen kopen voor de blauwe zone..
Een reactie posten