Zoeken in deze blog

woensdag 28 maart 2012

Hertelling


Door een hertelling hoopt de Gemeente inzicht te krijgen in de effecten van het instellen van de blauwe zones. De resultaten van de hertellingen van dit jaar zullen worden vergeleken met de tellingen van maart 2011. Zie ook: nulmeting 2011rapport parkeeronderzoek nulmeting 2011 en samenvatting resultaten nulmeting 2011

Vorige week heb ik aan de betrokken ambtenaren en aan Wethouder Strijk een aantal verbetervoorstellen gedaan voor de hertelling in de blauwe zones en 'overloopzone' in de Professoren- en Burgemeesterswijk. Het gaat om voorstellen ten aanzien van : 
  1. de tijdstippen en de frequentie van de tellingen
  2. het aanbrengen van categorieën in tellingen in de blauwe zone (bewoners met ontheffing, vreemdparkeerders met schijf en overtreders)
  3. gelijke criteria voor de Lorentzkade en de Van den Brandelerkade
  4. presentatie van de tellingen (cijfers voor de 'overloopzone' ook per deel van de overloopzone presenteren, zodat knelpunten in grensgebied met blauwe zone zichtbaar worden) 

Opmerkingen d.d. 21 maart 2012, verzonden aan de betrokken ambtenaren, wethouder Strijk en de voorzitter van de Wijkvereniging.


Opmerkingen bij nulmeting 2011/2012 Professoren- en Burgemeesterswijk (wijk 2, wijk 2a en wijk 2b)


Tijdstippen en frequentie
Vorig jaar is er volgens het ‘Parkeeronderzoek blauwe zone – nulmeting’ (hierna: Rapport) in de ProfBurg wijk geteld op:


Dinsdag          15-3-2011 – vanaf 13.00u
Dinsdag          15-3-2011 – vanaf 19.00u
Donderdag     17-3-2011 – vanaf 19.00u
Zaterdag         19-3-2011 – vanaf 13.00u

Blijkbaar is het idee hierachter om tellingen op (i) een ‘gewone dag’, (ii) een koopavond en(iii) een zaterdag te laten plaatsvinden.

Voorstel/commentaar voor telling in 2012
  1. Tellen op één dinsdag, één donderdag en één zaterdag (“N=1”)  is onvoldoende. Als door (toevallige) omstandigheden de parkeerdruk extra hoog of extra laag is, wordt dit niet door een herhaalde telling gecorrigeerd. Wil je het redelijk goed doen, dan zal je een aantal weken achtereen op dinsdag, donderdag en zaterdag moeten tellen, en het gemiddelde hiervan als resultante moeten nemen.
  2. Vooral later op de avond is de parkeerdruk vaak hoog. Tussen 17.00u en 20.00u is er een zeer onrustig beeld. Er zijn vertrekkende werknemers die hun auto de hele dag bij ons hebben geparkeerd, er zijn thuiskomende wijkbewoners en er zijn ‘thuiskomende’ bewoners van de binnenstad die vooral ’s avonds en in het weekend bij ons parkeren. Een aanvullende telling na 21.00u geeft dus nuttige additionele informatie.
  3. Goede vrijdag, Pasen en Koninginnedag (en dus eventuele vrije dagen/vakanties) vallen in april. Daar moet dus bij het bepalen van de teldata rekening mee worden gehouden.

Telling in de blauwe zone
In de blauwe zone kan twee uur vrij worden geparkeerd. Daar lijkt weinig gebruik van te worden gemaakt, waardoor alle vreemdparkeerders uitwijken naar de vrije zone.

Voorstel/commentaar voor telling in 2012
Breng bij de telling in de blauwe straten de volgende categorisering aan:

a.    Aantal auto’s met ontheffing (bewoners dus)
b.    Aantal auto’s met blauwe schijf (vreemdparkeerders)
c.     Aantal auto’s zonder ontheffing of blauwe schijf (overtreders)

Hierdoor wordt inzichtelijk of en in hoeverre de blauwe zone nog bijdraagt aan de opvang van ‘vreemdparkeerders’ of dat de blauwe zone in feite fungeert als privé parkeerterrein voor de bewoners. We hebben dit ook met Wethouder Strijk besproken tijdens het overleg van 29 februari jl. Zie punt vijf van de samenvatting van het gesprek op: http://parkeeroverlast.blogspot.com/2012/03/overleg-met-wethouder-strijk.html

Van den Brandelerkade – Lorentzkade

De Van den Brandelerkade (secties 184, 185, 186) en de Lorentzkade (secties 92, 93, 94):
  1. hebben allebei parkeervakken aan de huiszijde van de straat;
  2. hebben allebei geen parkeervakken aan de groenzijde van de straat;
  3. kennen allebei geen parkeerverbod aan de groenzijde van de straat;
  4. zijn allebei even breed;
  5. zijn allebei even lang 
Het voorgaande is goed te zien op Google maps, Van den Brandelerkade en Lorentzkade, weergave satelliet en dan uitvergroten. 

De conclusie is dus dat beide straten een zelfde aantal geparkeerde auto’s kunnen herbergen.

Echter, in het Rapport staat dat de Van den Brandelerkade (secties 184, 185, 186) tussen de Thorbeckestraat en de Burggravenlaan 77 parkeerplaatsen heeft. Bij het bepalen van het aantal beschikbare parkeerplaatsen is men ervan uitgegaan dat over de hele lengte aan weerszijden van de straat kan worden geparkeerd. De straat is daar echter veel te smal voor.

In hetzelfde Rapport staat dat de Lorentzkade (secties 92, 93, 94) tussen de Zeemanlaan en De Sitterlaan 41 parkeerplaatsen heeft. Bij het bepalen van het aantal beschikbare parkeerplaatsen is men er hier van uitgegaan dat over de hele lengte alleen aan de huiszijde van de straat kan worden geparkeerd.

Er is geen enkele rechtvaardiging voor dit verschil, zie de hierboven genoemde vijf punten, ook niet het lage hekje aan de Lorentzkade waardoor het groen niet kapot kan worden gereden, hetgeen nu aan de Van den Brandelerkade continue en massaal gebeurt.

Aangezien het aantal beschikbare parkeerplaatsen bepalend is voor het berekenen van de bezettingsgraad (het aantal geparkeerde auto’s gedeeld door het totaal aantal aanwezige parkeerplaatsen) geeft het rapport van 2011 voor de Van den Brandelerkade een te geflatteerd beeld van de parkeerdruk en zal dat ook voor 2012 gelden als deze fout niet wordt gecorrigeerd.

Voorstel/commentaar voor telling in 2012
Het aantal beschikbare parkeerplaatsen aan de Van den Brandelerkade (secties 184, 185, 186) moet op basis van dezelfde criteria worden vastgesteld als voor de Lorentzkade (secties 92, 93, 94). Dat betekent dat alleen de parkeerplaatsen aan de huiszijde worden aangemerkt als beschikbare parkeerplaatsen. De berekende bezettingsgraad voor maart 2011 moet op basis van dit uitgangspunt worden gecorrigeerd en de telling en rapportage van 2012 moeten op basis van dit uitgangspunt worden uitgevoerd.

Presentatie resultaten tellingen

De ProfBurg wijk omvat de volgende indeling (klik voor de kaart met indeling op kaart blauwe zones en vrije zones )

Wijk
Naam
Aantal openbare parkeerplaatsen volgens het Rapport
Blauwe zone/ vrije zone




Wijk 2
Burg- en Prof wijk noord
651
Blauwe zone
Wijk 2a
Burg- en Prof wijk zuid
1225
Blauwe zone
Wijk 2b
Burg- en Prof wijk oost
1395
Vrije zone

Na invoering van de blauwe zone is de overlast in straten in de vrije zone, die grenzen aan de blauwe zone, enorm toegenomen. Deze straten liggen in wijk 2b.

Wijk 2b (Burg- en Prof wijk oost) is twee keer zo groot als wijk 2 (Burg- en Prof wijk noord), waar bij de telling van vorig jaar de hoogste parkeerdruk is gemeten.

Voorin het Rapport wordt op kaartjes de parkeerdruk per gehele wijk weergegeven (dus een percentage voor de hele wijk 2, hele wijk 2a en hele wijk 2b). Deze presentatie van de bezettingsgraad heeft een behoorlijke impact en is bepalend voor de beeldvorming en daarmee voor de besluitvorming.

Aangezien wijk 2b (vrije zone Burg- en Prof wijk oost) zeer groot is, worden de problemen in de vrije straten die grenzen aan de blauwe zone ‘weggemiddeld’ met straten dieper in de wijk, die veel minder overlast ervaren door de instelling van de blauwe zone.

In feite zou het zo kunnen zijn, dat thans de parkeerdruk in de straten in de vrije zone (wijk 2b) die grenzen aan de blauwe zone, minstens net zo hoog is als vorig jaar in wijk 2 (nu blauwe zone), maar dat dit niet uit de presentatie van de cijfers per hele wijk blijkt, omdat de overlast in de ‘grensstraten’ van wijk 2b wordt weggemiddeld met gunstiger cijfers dieper in wijk 2b.

Voorstel/commentaar voor telling in 2012
Presenteer de op basis van de nieuwe tellingen berekende bezettingsgraad in wijk 2b: 
  1. per wijk (zoals ook in het Rapport 2011, dus hele wijk 2, hele wijk 2a, hele wijk 2b)
  2. per sectie (zoals ook in het Rapport 2011)
  3. per cluster van straten (nieuw) 

Met tellen van cluster van straten bedoel ik dat wijk 2b in twee of drie subwijken wordt onderverdeeld en dat per subwijk de bezettingsgraad wordt berekend, zodat goed inzicht kan worden verkregen in de parkeerdruk in straten in de vrije zone, die direct grenzen aan straten in de blauwe zone.

Geen opmerkingen: