Zoeken in deze blog

dinsdag 21 februari 2012

Bericht uit de blauwe zone

Van wijkbewoonster Paula ontving ik gisteren onderstaande e-mail. Zij woont in de blauwe zone en is bang dat bewoners uit de 'vrije zone' zullen aandringen op opheffing van de blauwe zone.

Opheffing van de blauwe zone is in ieder geval niet mijn intentie. Straten die voorheen jaren hebben gekampt met parkeeroverlast moeten daarvan verlost blijven. De overlast verschuiven naar een paar straten verder is volgens mij echter geen oplossing. Uitbreiding van de blauwe zone tot een natuurlijke scheiding zoals het Kanaal mogelijk wel. Verder vragen wijkbewoners uit de 'vrije zone' inderdaad aan mensen die komen parkeren waarom ze dat doen en of er geen alternatief is, zoals de werknemersvergunning die per 1 maart kan worden aangevraagd.



Dit is het bericht van Paula
E-mail d.d. 20-2-2012

Ik heb de bewoners van het gebied dat nu last heeft van de auto's, nooit mee horen leven met de bewoners waar nu de blauwe zone is ingevoerd. Wonende op de Sitterlaan konden wij dagelijks onze auto niet kwijt voor de deur, of dichtbij. Oudjes met rugzakken op en met volgeladen koffers lieten vaak weken hun auto voor de deur staan om met de trein op vakantie te gaan. Elke dag racende treinreizigers die her en der hun auto neer gooiden. Noem het maar op.
Wij zijn de gemeente zeer dankbaar voor het invoeren van de blauwe zone. Tevens zijn wij bang dat de dreigende bewoners van de niet-zone er bij de gemeente op aan zullen dringen dat de blauwe zone hier weer wordt opgeheven. Ik hoop van harte dat zij geen gehoor geven aan zo'n verzoek.
Deze blog laat zien dat de Burgemeesterswijk bewoners hoog opgeleid zijn en veel tijd hebben om hun punt te maken. U kunt dat ook op een andere manier doen dan overal luidop klagen bij de gemeente. U zou de mensen die bij u parkeren kunnen vragen waarom ze dat doen en eventueel een goede tip kunnen geven. U zou ook even kunnen afwachten hoe het verdere verloop is. Vaak vinden mensen het toch te ver weg parkeren in de Burgemeesterswijk. Kom samen tot en oplossing. Ik leef net zoveel met u mee als u met ons deed.
Enne, de Sitterlaan als racebaan gebruiken, zoals ik menig bewoner uit de Burgemeesterswijk heb zien doen, is ook not done. Zal ik daar een blogje over starten?^^

Met vriendelijke groet,

P. (...)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Best P, Hulde voor je stuk. Ik heb jaren gewoond op de Sitterlaan met heel veel plezier. Nu woon ik in in de Stieltjesstraat en ik ben ook erg blij dat wij een beetje van het parkeer probleem af zijn. Gelukkig hebben wij wel goed kunnen leren in de afgelopen jaren hoe een vouwfiets werkt. En wat de racebaan betreft. Het is waar wat je zegt. Menig bewoner van de andere kant van de Lorentzkade denkt dat het stukje Sitterlaan de TT van Assen is. Zullen we samen hier een blog voor opstarten?


Hartelijke groet, L. vanuit de Stieltjesstraat.

Anoniem zei

Zullen we eens tellen hoeveel gezinnen uit de Niet-Blauwe-Zone 2 auto's bezitten? Misschien ook maar een vouwfiets aanschaffen, want dat schijnt te werken!
De échte oplossing is natuurlijk: hele wijk blauw, maar ik hoor de mensen uit de binnenstad al mopperen: waarom moeten wij een dure vergunning betalen, terwijl die mensen van de ProfBurg wijk voor 3 tientjes 2 jaar gratis voor hun eigen deur mogen staan?
En de Gemeente wordt wellicht beticht van 2 sporig beleid! (En zou inkomsten mislopen als blauw ook in de binnenstad zou worden ingevoerd...)
Kortom, toch maar alles blauw in de ProfBurg wijk en flitspalen op de Burggravenlaan en Sitterlaan om 'het eigen volk te temmen' en genoeg inkomsten te genereren om de handhaving van het project te bekostigen! (Want dat bezwaar heb ik ook al horen noemen.)

Met vriendelijke groet,

Mr. A.
(want zo denken veel mensen op deze blog hun ego te strelen en te imponeren...)

Anoniem zei

Geachte heer Mr.A.
Ik ben er ook voor om de hele wijk blauw te maken. Gewoon vanaf de hoge rijndijk tot de lammenschansweg. Klaar.. en voor de prijzen van de gewone vergunningen ook prima. Want het is een fabel dat je nu je auto voor de deur kunt zetten door de invoering van de blauwe zone. Dat is niet waar. Ik sta nog met grote regelmaat op de sitterlaan of op de melchior treublaan terwijl ik in de stieltjesstraat woon.
Van mij mag de hele wijk 24 uur per dag vergunning worden nu hebben we gewoon een ontheffing wat nergens over gaat want de tijden gaat ook nergens.
De afkorting is niet om mijn ego te strelen maar een afkorting is nog beter dan helemaal anoniem.

Hartelijke groet, L.S. vanuit de stieltjesstraat