Zoeken in deze blog

maandag 13 februari 2012

Een brief uit de Roodenburgerstraat aan wethouder Strijk


Roodenburgerstraat-vrij parkeren
Thorbeckestraat-blauwe zone













Van wijkbewoner Joost uit de Roodenburgerstraat ontving ik de brief die hij op 12 januari 2012 aan wethouder Strijk heeft gezonden. In deze brief wordt onder andere speciale aandacht gevraagd voor een hoogbejaarde bewoner van 89 jaar die moeilijk ter been is. Deze bewoner durft nauwelijks meer weg, omdat er bij terugkomst nergens een parkeerplaats is.

Brief d.d. 12-2-2012 van Joost V. aan wethouder Strijk:

Gemeente Leiden
College van burgemeester en wethouders
t.a.v. de heer R.C.L Strijk
Postbus 9100
2300 PC LEIDEN

Onderwerp: parkeeroverlast blauwe zone Burgemeesterswijk

Geachte heer Strijk,

Als bewoners van adres Roodenburgerstraat .. berichten wij u als volgt.

Sinds de invoering van de blauwe zone in onze wijk ondervinden wij parkeeroverlast. Dit begint proporties aan te nemen die onacceptabel zijn. Probleem is dat in de binnenstad onvoldoende parkeervoorzieningen zijn voor de auto's van bewoners, van mensen die in de binnenstad werkzaam zijn en en voor het winkelend publiek. Deze mensen parkeren hun auto in de wijken buiten de binnenstad.

Met de invoering van de blauwe zone in onze buurt, is het aantal straten waar voornoemde groepen niet-buurtbewoners hun auto (gratis) kunnen parkeren, aanzienlijk verkleind. Wellicht heeft de gemeente gedacht dat deze auto's zouden uitwijken naar andere locaties, maar niets is minder waar. De niet-buurtbewoners zetten hun auto gewoonweg een straat verder. Dit leidt ertoe dat hetzelfde aantal auto's geparkeerd worden, alleen dan in minder straten. Het behoeft geen uitgebreid betoog dat de parkeerdruk hiermee alleen maar toeneemt. Met name de bewoners van huizen die net buiten de blauwe zone staan, ondervinden overlast omdat de niet-buurt bewoners hun auto's net buiten de blauwe zone neerzetten.

Zelf wonen wij op het deel van de Roodenburgerstraat dat net buiten de blauwe zone valt. Wij zetten onze auto nu vaak noodgedwongen een stuk verder in de Roodenburgerstraat of in de Tiboel Siegenbeekstraat. Voor de vele gezinnen met jonge kinderen en ouderen in onze buurt is dit parkeerprobleem extra bezwaarlijk (zelf moeten wij nu 's ochtends en 's avonds met onze baby vaak een eind lopen om van en naar onze auto te gaan). U zult begrijpen dat het feit dat wij onze auto niet meer in de buurt van ons huis kunnen parkeren, met zich brengt dat parkeerprobleem verder opschuift de wijk in. De parkeerhinder houdt dus niet op net buiten de blauwe zone.

Voorts willen wij u erop wijzen dat wij voor de invoering van de blauwe zone geen last hadden van parkeerproblemen. Nu staat het voor ons huis tjokvol met auto's van niet-buurtbewoners. Wij storen ons eraan dat dit ook busjes en (oude) auto's betreft welke laatste dagen of weken stil staan voor ons huis. 

De gemeente heeft voor de stad een parkeerprobleem. Met de invoering van de blauwe zone hebben wij het gevoel dat het probleem van de gemeente tot ons probleem wordt gemaakt. Wij en onze buurtbewoners moeten kennelijk wijken voor de mensen uit de binnenstad die geen vergunning willen of kunnen krijgen en die niet willen betalen voor het parkeren. Een en ander is temeer wrang aangezien de straten die vallen binnen de blauwe zone nu altijd half leeg zijn. 

In dit kader vraag ik u bijzondere aandacht voor het volgende. Op Roodenburgerstraat .. woont de heer P. Hij is 89 jaar en woont alleen en zelfstandig. Zijn auto is zijn alles. Alleen met zijn auto kan hij zich nog buitenshuis begeven. Buurtbewoners houden altijd rekening met hem. In de buurt geldt een stilzwijgende afspraak dat de parkeerplaats voor zijn deur voor hem is bestemd. Dit zorgt ervoor dat hij niet ver naar zijn auto hoeft te lopen aangezien lopen voor hem moeizaam en pijnlijk is. Met de vele vreemd parkeerders in de buurt, is deze plek nu altijd bezet. 

Ik heb de gemeente gebeld om namens de heer P. een invalideparkeerplaats aan te vragen. Mij werd verteld dat hij eerst een invalidekaart moet hebben (duur aanvraag 8 weken) en pas dan een invalideplaats kan aan vragen (duur aanvraag ??). Onderdeel van deze aanvraag is een GGD keuring. Ik heb mij hierover verbaasd. Een man van 89 jaar die hiervoor gekeurd moet worden?

Wij hopen dat u in ieder geval voor de heer P. een snelle oplossing kunt regelen. Wij zijn ervan overtuigd dat de buurtbewoners hiertegen geen enkel bezwaar hebben en dit alleen maar toejuichen.

Voor ons en de overige buurtbewoners hopen wij dat u de invoering van blauwe zone gaat heroverwegen. 

Als u de blauwe zone handhaaft, dan pleiten wij ervoor dat deze wordt uitgebreid. Hoe verder de blauwe zone reikt, hoe minder aantrekkelijk het is voor vreemdparkeerders om het betaald parkeren te omzeilen door onze buurt op te zoeken. 

Voorts stellen wij een systeem voor met betaald parkeren. In de blauwe zone is parkeren dan alleen toegestaan met een parkeerkaart/dagkaart. Toen wij nog in de binnenstad woonden was dit ook het systeem in de regio Hooigracht/Middelstegracht. Dit werkte goed. 

Tot slote berichten u dat wij kennis hebben genomen van uw reactie dd. 5 februari aan buurtgenoot Regine .. Hierin geeft u aan dat collega's van u ter plekke de situatie de komende weken/maanden bekijken. Graag merken wij op dat het goed is buiten kantoortijden te kijken. Wij ervaren de meeste overlast als wij terugkomen van ons werk en een overvolle straat aantreffen.

Deze brief is zowel per post als per mail verzonden en zal ook op de website http://parkeeroverlast.blogspot.com/ worden geplaatst.

Wij horen graag van u. 

Met vriendelijke groet,

Joost V.

Geen opmerkingen: